Bye Blackbird, 2022

CAMPO ARTFEST, December 2022

Curated by Roxana Fabius, Patricia M. Hernández, Natalia Zuluaga

Sobre la obra/ About the work
Bye Blackbird

Mixed media on metal base

Reproduciendo la mecánica del camping Bye Blackbird, es una obra cuyas piezas se despliegan y encastran para construir una escena de asentamiento. Las piezas en su conjunto construyen el imaginario de un paisaje pictórico de la naturaleza. Cada escultura representa a modo de personaje un elemento de esta composición. La obra resalta las necesidades de traslado de la ciudad al campo por dos días, la voluntad de asumirse como un asentamiento temporario y con rapidez y de entender la transformación (estética y política ) del paisaje que se produce con este movimiento. Asimismo asume la fusión que se produce momentáneamente entre estas estructuras de la tecnología del hombre y de la ciudad importadas, con la fauna y la flora natural de CAMPO. Haciendo eco de la estructura visual y compositiva de estas piezas en su conjunto, el título de la obra viene de la canción escrita por Mort Dixon & Ray Henderson en 1926, famosa por la versión de Miles Davis de 1957 que es icono e influencia de innumerables músicos en la historia. La canción habla de la contraposición de lo bueno y lo malo despide lo malo para recibir lo bueno. En este contexto, a finales de 2022 la obra intenta también ser un buen augurio para el año nuevo y hacer homenaje a un ave que tiene subespecies en muchos países del mundo. En Uruguay el pájaro negro es parte de la Reserva biosfera Bañados del Este, del cual Garzón es parte.

——————

Bye Blackbird is a work made up of sculptures that, reproducing the mechanics of a camping, unfold and fit together to build a settlement scene. The pieces as a whole build an imaginary pictorial landscape of nature. Each sculpture represents an element of this composition as a character: a moon, a bird, a nest, a sky, etc.
The work highlights the need to move from the city to the countryside for two days, the will to assume itself as a settlement quickly and to understand the aesthetic/pictorial/ political transformation of the landscape that occurs with this movement. It also assumes the fusion that will be produced momentarily between these structures imported from technology, with natural flora and fauna from CAMPO.

Referencing the visual composition of the objects in this piece the title comes from the song written by Mort Dixon & Ray Henderson in 1926, famous version of it done by Miles Davis in 1957, icon and influence of so many musicians around the world. The song that farewells the bad to receive the good in this context ( end of December 2022) is also meant to bring good vibes to the upcoming year and homage a bird that is also found at Reserva biosfera Bañados del Este, and Garzón is a part of

Pic by Teodelina Detry Ph.

Photo credits: Teodelina Detry Ph


Sobre/ About Campo ArtFest

Every December, CAMPO Artfest gives voice to international artists who are invited to Pueblo Garzon to dream up site-specific installations inspired by the village, surrounding nature and a specific theme. It is an opportunity to hear from a diverse collection of visual and performative artists, who contemplate on their own and in community, and creatively share their thoughts and perspectives with the public.

For our sixth annual CAMPO Artfest, we hone in on the ideas of anthropologist Anna Tsing, who asks us to pay attention to the consequences of our behavior, our developments and infrastructure in nature, and nature’s re/actions from which we must learn. read more at ArtFest/CampoGarzon


2022 participating Artists: Federico Arnaud (UY), Javier Bassi (UY), Paloma Bosquê (BR), Colectivo Electrobiota (MX), Sofía Córdoba (UY), Leonor Courtoisie (UY), Alejandro Cruz (UT), Cynthia Cruz (US), Lizania Cruz (RD), Jimena Croceri (AR), Teodelina Detry (AR), Flavia Erenberg (UY), Laura Ferro (AR), Fernando Foligno (UY), Santiago Gasquet (AR), GeoVanna González (US), Federico Lagomarsino (UY), MAPA (UY), Mariana Marchesano (UY), Niccolò Moronato (IT), Sofia Quirno (AR), Enrique Ramírez (CL), Tabita Rezaire (FR), Ana Clara Soler (AR), Luciano Supervielle (UY), Rosario Ureta (CL)